LPPS - Regulamin
- Turnieje rozgrywane będą w cyklach. W każdej edycji rozgrywane będą dwa turnieje. Liczebność grup będzie zależała od liczby programów startujących w danej edycji. Zasadą będzie, że:
- w grupie 1 zawsze jest parzysta liczba uczestników.
- w grupie 1 jest co najwyżej jeden uczestnik więcej niż w grupie drugiej.
- w grupie drugiej co najwyżej dwóch uczestników więcej niż w grupie pierwszej.
Turnieje rozgrywane są systemem "każdy z każdym" 2 partie BLITZA (5 minut na partię), 2 partie "szachów aktywnych" (15 minut na partię plus 5 sekund na ruch) oraz 4 partie "długim tempem" (70 minut na partię plus 10 sekund na ruch).
- W danej edycji turnieje bedą rozgrywane "od końca", czyli grupa 2 i grupa 1.
- jeżeli nie nastąpi zmiana liczby programów startujących w grupie 1 to trzy najsłabsze programy z grupy 1 spadają do grupy 2 a trzy najlepsze programy z grupy 2 awansują do grupy 1. Jeżeli nastąpi zmiana liczebności grupy 1 organizatorzy podejmą decycję ile programów spada (awansuje). Będzie to liczba z przedziału 1-5. Decyzja organizatorów będzie euwzględniała dotychczasowe wyniki programów w MPPS (IOPCCC), LPPS oraz wkład autora(ów) w rozwój Polskich Programów Szachowych.
- Numery startowe będą przydzielane na podstawie klasyfikacji końcowej poprzedniej edycji.
Autorzy, których programy spadły otrzymują początkowe numery np. 1, 2, 3 a autorzy programów które awansowały końcowe numery np. 10, 11, 12. Nowi uczestnicy otrzymują numery końcowe w drugiej grupie w kolejności zgłoszeń.
- W każdej edycji programista (lub zespół programistów) może wystawić jedną wersję programu, którego jest
autorem.
- W trakcie cyklu zmiany wersji programu będą dokonywane tylko w wyjątkowych wypadkach. Decyzję taką
podejmuje oragizator turnieju.
- Polscy autorzy programów mogą je zgłaszać na adres mailowy zyzol_1978@o2.pl lub
na forum P R O G S Z A C H. Termin zgłaszania nowych wersji do grup
będzie ogłaszany na forum P R O G S Z A C H.
- Skuteczne wycofanie programu z rozgrywek LPPS wymaga zgłoszenia tego faktu na forum P R O G S Z A C H. Organizatorzy apelują o skuteczne zgłoszenie tego faktu przed terminem nadsyłania zgłoszeń programów do najniższej grupy, aby można było z odpowiednim wyprzedzeniem przewidzieć składy grup.
W przypadku wycofania programu podczas turnieju wszystkie jego wyniki zostaną anulowane, jeżeli rozegrał mniej niż połowę partii przewidzianych dla niego w danej edycji. Jeżeli program rozegrał przynajmniej połowę przewidzianych dla niego partii, pozostałe partie będą uznane jako wygrane walkowerem przez przeciwników. Do limitu partii nie są wliczane partie z meczu Polska - Reszta Świata.
- Po wycofaniu programu programista (lub zespół programistów) może zgłosić do którejś z kolejnych edycji ten sam lub nowy program. Program ten zaczyna rozgrywki od najniższej grupy.
- Po zakończeniu wszystkich turniejów nieparzystej edycji będzie rozgrywany mecz Polska-Reszta świata. Siedem najlepszych
programów (z wyłączeniem programów Torda i Alexa) zmierzy się w meczu z siedmioma programami autorów zagranicznych.
Każdy z każdym po 6 partii (BLITZ - 2 , "szachy aktywne" - 2 oraz "długie tempo" - 2). W meczu programista (lub zespół programistów) może wystawić inną wersję programu niż ta, która grała w turnieju głównym.
Wyniki trunieju:
- Wyniki turniejów będą na bieżąco publikowane na stronie
http://lpps.maciej.szmit.info/.
- Końcowy wynik turnieju będzie ogłaszany na podstawie sumy punktów zdobytych w partiach "BLITZOWYCH", "szachów aktywnych"
i rozgrywek "długim tempem".
W sytuacji, gdy więcej niż jeden program zdobędzie tyle samo punktów o
kelejności decydują:
- punktacja pomocnicza Bergera-Sonnenborna,
- suma punktów zdobytych w bezpośrednich pojedynkach,
- ilość wygranych,
- numer startowy (mniejszy numer, lepsze miejsce).
- Końcowe wyniki turniejów będą publikowane na stronie
http://lpps.maciej.szmit.info/ oraz na forum P R O G S Z A C H. Razem z wynikami turnieju, jako załacznik
będą udostępniane logi winborda z rozegranych partii, pod warunkiem, że będą zachowane przez program do zarządzania turniejem. Logi te będą dostępne przynajmniej przez 4 tygodnie od publikacji.
- Wniesienie reklamacji co do wyniku partii będzie przysługiwało począwszy od daty publikacji jej wyniku do upływu
48 godzin od daty publikacji końcowych wyników na forum P R O G S Z A C H. Skuteczne wniesienie reklamacji
wymaga jej opublikowania na forum P R O G S Z A C H.
- Wniesienie reklamacji co do wyników turnieju będzie przysługiwało w ciągu 48 godzin od daty publikacji wyników na forum P R O G S Z A C H. Skuteczne wniesienie reklamacji
wymaga jej opublikowania na forum P R O G S Z A C H.
Wyniki partii:
- Wykonanie nieprawidłowego posunięcia przez program kończy partię jego przegraną z wyjątkiem sytuacji gdy przeciwnik nie ma wystarczającego materiału do zamatowania, wtedy remis.
- Mat kończy partię. Nawet wtedy, gdy programy będą grały dalej.
- Prawidłowa zapowiedź mata kończy partię. Musi to być jednoznaczne, strona przeciwna mino najlepszej obrony nie uniknie mata w kilku posunięciach.
- Pat kończy partię. Nawet wtedy, gdy programy będą grały dalej.
- Przekroczenie czasu przez program kończy partię jego przegraną z wyjątkiem sytuacji gdy przeciwnik nie ma
wystarczającego materiału do zamatowania, wtedy remis.
- Uzgodnienie remisu przez programy kończy partię.
- Prawidłowa reklamacja remisu (reguła 50 posunięć, reguła trzykrotnego powtórzenia pozycji) kończy partię. Organizatorzy
dopuszczają reklamację remisu bezpośrednio przed wykonaniem posunięcia (ale z logów winborda musi wynikać zamiar wykonania posunięcia prowadzącego do pozycji remisowej) oraz nie później niż 3 ruchy po posunięciu prowadzącym do remisu
na podstawie którejś z tych reguł.
- Zawieszenie się programu kończy partię jego przegraną z wyjątkiem sytuacji gdy przeciwnik nie ma wystarczającego
materiału do zamatowania, wtedy remis.
- Nieprawidłowa reklamacja remisu (reguła 50 posunięć, reguła trzykrotnego powtórzenia pozycji) przez program kończy partię
jego przegraną z wyjątkiem sytuacji:
- przeciwnik reklamującego nie ma wystarczającego materiału do zamatowania, wtedy remis.
- z przebiegu gry i sytuacji na szachownicy wynika, że programy "grają na remis". Wtedy organizatorzy mogą ustalić "remis z urzędu".
Podejmując decyzje organizatorzy będą uwzględniali zapisy
Kodeksu Szachowego PZSzach.
Prawa i obowiązki programów i ich Autorów:
- Zgłoszony program powinien prawidłowo działać na procesorze Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU 2.26GHz.
- Zgłoszony program powinien prawidłowo działać pod systemem operacyjnym Windows VISTA w wersji 64-bit ze wszystkimi aktualizacjami wydanymi przez Microsoft.
- Jeżeli do prawidłowego funkcjonowania nowej wersji programu potrzebny jest jakiś dodatek, np. pakiet The Microsoft Visual C++ 2005 Redistributable Package (x64) lub inny oragnizatorzy proszą o przasłanie go wraz ze zgłoszeniem, lub wskazanie działającego linka do odpowiedniej wersji dodatku.
- Zgłoszony program nie powinien być interpretowany jako "szkodnik" przez program antywirusowy Microsoft Forefront.
- Zgłoszony program powinien prawidłowo obslugiwać podstawowe komendy protokołu "winboard" lub "uci" niezbędne
do automatcznej gry.
- Rozgrywkami będzie zarządzał program Winboard 4.3.15m modified by Allessandro Scotti and H.G. Muller. Programy obsugujące
protokół UCI będą komunikowały się z winbordem za pośrednictwem programu Polyglot 1.4W21 by Fabien Letouzey modified by Fonzy Bluemers.
- Turniejami będzie zarządzał program WB Tourney Manager 0.60 by Jori Ostrovskij.
- Program może korzystać z baz końcówek NALIMOV 3-4-5 man (f:\nalimov\tb) oraz egbb (wersja 3.3) 5 man (f:\egbb - 32 bit, f:\egbb64 - 64 bit).
Dozwolone są też autorskie bazy końcówek, pod warunkiem, że organizator będzie dysponował wystarczającą ilością miejsca na dysku f: komputera.
- Programy obsługujące protokół "uci" mogą dodatkowo korzystać ze standardowych książek debiutowych "performance.bin" lub "varied.bin" znajdujacych się w katalogu "f:\lpps_PR\Uci_book".
- Programy nie mające własnej książąki debiutowej mogą korzystać z programu BookThinker i książki wygenerowanej z pliku "gm2600.pgn".
- Dla każdego tempa gry programista (zespół programistów) może przygotowac różne książki debiutowe i różne pliki konfiguracyjne. Program wykonywalny "*.exe" musi być ten sam.
- Program powinien umożliwiać grę tempami:
5 minut na partię - "BLITZ",
15 minut na partię plus 5 sekund na ruch - "szachy aktywne",
70 minut na partię plus 10 sekund na ruch - "długie tempo".
- Program ma do dyspozycji jeden rdzeń procesora dwurdzeniowego.
- Program może korzystać z opcji "ponder" odpowiednią komendą winborda lub mieć tą opcję włączoną programowo. W "turniejach specjalnych" korzystanie z ponderingu może być zabronione.
- Program powinien umożliwiać łatwą konfigurację opcji (lub mieć wartości zaprogramowane na stałe):
- Wielkość HashTable nie więcej niż 384 MB,
- Wielkość PawnHashTable nie więcej niż 64 MB,
- Sumaryczna wielkość pamięci dla programu nie więcej niż 550 MB.
W celu uniknięcia ewentualnych pomyłek organizatorzy zalecają przesyłanie konfiguracji autorskich.